18 skladeb klasické hudby vhodných na obřad
V Shakespearově hře Večer Tříkrálový, Vévoda Orsino říká: “Když hudba pokrm lásky, hrajte dál: přes míru mi ho dejte, aby sytá chuť znemocněla a tak skonala.” Jinými slovy, hrajte, dokud nejsem tím přesycen. A láskou taky.
To není nejpovzbudivější začátek blogu o svatební hudbě. Ať už hudba je či není pokrm lásky, pravdou je, že dobře zvolená hudba může vést k navození romantické atmosféry při obřadu a také může symbolizovat něco o vás dvou jako páru. Proto vám zde přináším výběr klasické hudby vhodné na svatební obřad.
Co to tedy je ta „dobře zvolená hudba na svatbu“?
Upřímná odpověď je cokoli chcete. Rozhodně není žádná povinnost mít klasickou hudbu na obřadu nebo náboženskou. Stejně tak není třeba mít skladbu, kterou teta Lucie umí zahrát na svůj hoboj. Nejlepší hudba je taková, která vás, jako pár, dělá šťastnou.
Nicméně, je zde několik kousků, které jdou dobře dohromady s příchodem (a odchodem) k oltáři. Mnohé z nich jsou velmi známé melodie, ale bohužel přehlížené. V tomto blogu jsem se pokusila shrnout několik variant, které vám snad pomohou vybrat a rozhodnout se. Vzhledem k tomu, že se věnuji klasické hudbě, budou všechna doporučení pouze klasická hudba. Pokud hledáte jiné písně, je vhodné se podívat třeba sem.
Důležitý tip
Pokud vybíráte kousek, kde se zpívají slova, je dobré vědět, co ta slova znamenají. Znám nevěsty, které si vybraly píseň Pie Jesu od Andrew Lloyd Webbera bez toho, aby si uvědomily, že je to součást zádušní mše. To asi není tón, na který by se člověk chtěl naladit při svatbě. Vždy je prostě dobré mít celkový obrázek.
Příchod nevěsty
Pochody jsou oblíbenou variantou, protože je lehké jít do jejich rytmu. Nicméně ani zde nejsou pravidla. Pojďme si tedy projít všech 18 skladeb klasické hudby vhodných na obřad.
Stará dobrá klasika
1) Wagner: Pochod nevěsty
Převzato z opery Lohengrin (1850) od Richarda Wagnera. V této opeře se ovšem tato píseň zpívá až po obřadu, nicméně nyní je často využívána jako hudba pro příchod nevěsty. Takto byla také zahrána poprvé na svatbě v Londýně mezi pruským králem Fridrichem III. a Viktorii Sasko-Kobrunskou v roce 1858. A od té doby je stále populární.
2) Jeremiah Clarke: Pochod dánského prince
Napsáno v roce 1700 pravděpodobně na oslavu prince Jiřího Dánského. Je to velmi populární melodie hraná na trumpety, milovaná nevěstami po celém světě.
Pokud se vám líbí skladatel, ale chtěli byste něco jiného, za zmínku stojí ještě Pochod krále Williama.
3) Pachelbel: Canon in D
Skladba pochází z osmnáctého století, její přesné datum napsání není známo, ani důvod složení tohoto jednoduchého, ale krásného kousku. Překvapivě se tato skladba stala populární až mezi léty 1960-1970 a od té doby je často hrána na svatbách a při dalších příležitostech.
Trošku něco jiného
4) Bedřich Smetana: Má vlast – Vltava
Co by to bylo za stránky o hudbě na českých svatbách bez Vltavy. Vzhledem k délce 12 minut lze využít část na pochod nevěsty či v delší verzi jako podbarvení pro ceremoniál nebo jeho přípravy.
5) Hubert Parry: An English Suite (Prelude)
Jako Angličanka vdávající se za Čecha jsem chtěla něco velmi anglického pro mou cestu k oltáři. Proto jsem vybrala tento kousek, který snoubí pěkně tempo do kroku a folklórnější rytmus. Více o anglické svatbě se můžete dočíst zde.
6) Bach: Prelude in C Major
Toto je první část z Předehry a Fugy (dvě části skladby, které se mají hrát ihned po sobě) z knihy Johana Sebastiana Bacha Dobře temperovaný klavír. Myslím si, že je to skvělá volba pro nevěstu, která hledá více meditativní vstup. Pokud se spojí s fugou, může to pěkně prodloužit nástup. Nebo může být hrána přímo během ceremoniálu. Jestli vám melodie připadá podobná, je to proto, že ji později využil Charles Gounod v Ave Maria.
Scénická hudba
Scénická hudba může vyplnit mezery mezi proslovy a sliby, může být zvýrazněním chvíle anebo čistě jen podkreslovat hlavní momenty obřadu.
Stará dobrá klasika
7) Jules Massenet: Thais – Méditation
Méditation je intermezzo v opeře Thais. Tento entr‘ acte nádherně spojuje dějství I a II. Délka je necelých 6 minut a může tedy být hrána v jakékoli části obřadu.
8) Franz Schubert: Ave Maria
Tato píseň není původně složená pro latinskou modlitbu Ave Maria, ale jde o píseň postavy Ellen Douglasové, Panny Jezerní, hlavní hrdinky básně Waltera Scotta. Schubert napsal tuto skladbu v roce 1825 a jmenuje se v originále Ellenina Třetí Píseň (Ellens Dritter Gesang). Nicméně, dnes je známa především podle prvních slov, tedy Ave Maria. Její rozjímavá melodie krásně vyplňuje mezery při obřadu.
9) Johan Sebastian Bach: Jesus bleibet meine Freunde
Krásná píseň zpívaná sborem. Existuje i verze bez sboru.
Trošku něco jiného
10) William Walton: Set me as a seal upon thine heart
Tato sborová píseň si převzala slova z Písně Šalamounovy, která se často čtou při náboženských svatbách. Set me as a seal upon thine heart, as a seal upon thine arm: for love is strong as death…
11) Vaughan Williams: Silent Noon
Zhudebněná báseň od Dante Gabriela Rossettiho vyvolává představu poklidného letního odpoledne, kde se čas zastavil. Vhodné pro zvýraznění okamžiku či plánujete-li chvilku k zamyšlení během svého obřadu.
12) Gabriel Fauré: Pavane, Op. 50
Původně napsané pro piano a sbor po roce 1880, Fauré později napsal i verzi pro orchestr, která je známější a populárnější. Ať už se sborem či bez něj s délkou mezi 6 a 7 minutami neudělá tato píseň ceremoniál ani dlouhý ani krátký. Naopak může zklidnit jinak většinou hektický den.
Odchod nevěsty a ženicha
Cokoli vyberete, doporučuji, aby to bylo veselé. Každý pak odejde s úsměvem na tváři.
Stará dobrá klasika
13) Mendelssohn: Svatební pochod
Tato skladba je původně scénická hudba, kterou Mendelssohn složil pro Shakespearovu hru Sen noci Svatojánské v roce 1842. Byla napsána jako intermezzo mezi dějstvím IV a V a nikoli jako doprovod pro svatbu (ani tu na jevišti). Stejně jako Wagnerův Svatební pochod byla hrána (a zpopularizována) na svatbě mezi pruským králem Fridrichem III. a Viktorii Sasko-Kobrunskou v roce 1858.
14) Georg Friedrich Handel: The arrival of the Queen of Sheba
Skladba, jež je součástí oratoria Šalamoun napsaná v roce 1748. Pojmenovaná prý byla Sirem Thomasem Beechamem.
15) Jeremiah Clarke: Trumpet Tune in D
Velmi známá melodie občas nesprávně připisovaná Henry Purcellimu. Napsána byla kolem roku 1699 jako semi-opera Ostrovní princezna na které spolupracoval s Danielem Pucrcellem (který byl příbuzný Henryho). Výborná skladba pro elegantní, klasické svatby.
Trošku něco jiného
16) Henry Purcell: Trumpet Tune from King Arthur
Krátká a sladká znělka která opravdu byla napsána Henry Purcellem. Je triumfální a královská, avšak poněkud neobvyklá. Je velmi krátká, a tak je vhodné zahrát po ní hned nějakou další píseň.
17) Wolfgang Amadeus Mozart: Eine Kleine Nachtmusik (Allegro)
Jde o první větu ze čtyř. Obecně velmi populární skladba ale pravděpodobně ne hned první volba pro závěrečný odchod. Avšak, tato melodie je schopná vytvořit úsměv na tváři každého svatebčana. Byla napsána v roce 1787, ale publikována byla až o 40 let později po Mozartově smrti. V barokním stylu je i třetí věta Manuetto, která může též dobře fungovat.
18) Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy
Královsky znějící fanfáry, které vás doprovodí na odchodu jsou jen malou části nádherného hudebního díla Obrázky z výstavy. Dílo bylo inspirováno výstavou Victora Hartmanna, přítele Musorgského. Tato promenáda nepopisuje žádný obrázek, ale reprezentuje přechod od jednoho obrázku k druhému a to z pohledu návštěvníka výstavy.